Lego øger væksten i Kina
Legos massive satsning i Kina er ved at bære frugt.
Gennem årene har den danske legetøjsproducent investeret milliarder af kroner i den kinesiske marked og har nu ifølge analytikere et salg på over 7 milliarder kroner.
Det skriver Finans.dk.
- Kina er gåsen, der lægger guldæg til Lego. Lego har en ’mager' markedsandel på 7,7 procent i Kina. Men den er 6,6 milliarder renminbi værd i faktiske tal (7,3 milliarder danske kroner, red.).
- Lego har hurtigt øget sin markedsandel på trods af tilstedeværelsen af billigere alternativer. I takt med at en stor andel af de kinesiske forbrugere tilslutter sig arbejdsstyrken vil Lego fortsat have fordel, vurderer Rachel He, der er analysechef for det internationale analysehus Euromoniter, ifølge Finans.dk.
Blandt satsningerne på det kinesiske marked gælder en hel serie baseret på en af Kinas mest kendte litterære figurer, Monkey King.
Og det er formentlig kun begyndelsen, da analytikere i perioden frem til 2026 forventer, at kategorien konstruktionslegetøj eksplodere med en vækst på 75 procent i Kina.
Legos egne opgørelser viser, at Asien og Stillehavsområdet, der blandt andet tæller Australien og New Zealand, stod for 18 procent af den samlede omsætning i 2021 sammenlignet med godt 15 procent i 2018.